دانشجویان کارشناسی از ۱۵ آبانماه حضوری در کلاسهای درس فعالیت میکنند/آموزش حضوری تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در نشست رؤسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که صبح امروز (یکشنبه) ۱۸ مهرماه با محوریت «تبیین سیاستهای آموزش عالی در دوره جدید» بهصورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیعالاول و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، به خانوادههایی که عزیزانشان را بهواسطه بیماری کرونا از دست دادهاند، تسلیت و به کارکنان خدوم حوزه سلامت خدا قوت و دستمریزاد گفت.
وی با اشاره به چالشهای پیش رو در عرصه آموزش عالی و بازگشایی و ازسرگیری آموزش حضوری تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه بهصورت حضوری در کلاسهای درس فعالیت داشته باشند. دانشگاهها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ضرورت چابکسازی سیستم اداری و صرفهجویی در هزینهها گفت: این موضوع مهم باید سرلوحه فعالیت دانشگاهها قرار گیرد. نسبت اعضای هیئتعلمی به یاوران علمی (کارکنان) باید نسبت یکبهیک باشد و برای رسیدن به این شاخص باید تلاش کنیم. امروزه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک شرایطی را رقم زده است که رسیدن به این شاخص میسر است.
وی با تأکید ویژه بر افزایش بهرهوری در سیستم آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاهها باید برای افزایش بهرهوری برنامه داشته باشند، لذا باید آرزوها و اهداف بزرگ خودمان را در دانشگاه تعریف کنیم و بر اساس آن برای رسیدن به آن برنامهریزی کنیم.
زلفیگل افزود: تقاضا میکنم رؤسای دانشگاههای تراز اول که از نظر تعداد اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبههای برتر دارند در بحث توسعه فناوری، بهرهوری و ارتقا شاخصهای علمی، سرانه خود را بالا برده و با دانشگاههای برتر سایر کشورها مقایسه و رقابت کنند.
وی با اشاره به فصل تدوین لایحه بودجه در دولت، گفت: معاونان اداری، مالی و مدیران بودجه در دانشگاهها رایزنیهای لازم را برای جذب اعتبارات با سازمان برنامهوبودجه داشته باشند.
وزیر علوم عنوان کرد: با توجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمده بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان میشود و لذا بودجهای برای اجرای برنامههای راهبردی وجود ندارد که این مشکل را باید مرتفع کنیم و ما هم به سهم خود تلاش میکنیم در لایحه بودجه سال آتی وضعیت دانشگاهها را متفاوت ببینیم.
زلفیگل با تأکید بر اینکه نباید ردیف بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاهها صرف اموری بهجز امور پژوهشی و فرهنگی شود، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ردیف بودجه این ۲ بخش را افزایش دهیم.
وی افزود: خوشبختانه مجوز تأسیس صندوق علوم و فناوری صادر شده و امیدواریم با تصمیم شایسته این صندوق برخی اهداف را در کاربردی کردن تحقیقات و پایاننامهها، توسعه دیپلماسی علمی و تحقق نظام پیشنهادها بتوانیم محقق کنیم.
زلفیگل ادامه داد: تقویت علوم انسانی و پایه از اهداف و برنامههای اصلی ماست و امیدواریم روسای دانشگاهها نیز به این امر توجه داشته باشند.
وی به تأسیس اتاقهای فکر متنوع و متعدد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در حال تأسیس اتاقهای فکر هستیم که خروجی آن منجر به خوراک فکری لازم برای تصمیمسازی حکیمانه، مدبرانه و دانشبنیان شود.
وزیر علوم تصریح کرد: یکی از این اتاقهای فکر، بحث تدوین نظام سنجش و انگیزش است که بر اساس آن برای اعضای هیئتعلمی و یاوران علمی شرایطی فراهم شود که به میزان اثربخشی و فعالیت خود در عرصههای علمی و فناوری، از مزایای مادی و معنوی بهرهمند شوند.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش آموزش، از رؤسای دانشگاهها درخواست کرد بحث آموزش را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند چرا که اگر آموزش ترجیح داده نشود و اساتید و پیشگامان نقش کمرنگی داشته باشند آثار آن را در سالهای بعد خواهیم دید.
زلفیگل در پایان پس از جمعبندی نظرات و پیشنهادهای رؤسای دانشگاهها، گفت: بر این اساس به منظور وحدتبخشی و همافزایی از شورای مدیریت استانی دانشگاهها میخواهیم که تشکیل جلسه داده و گزارش آن را به ستاد وزارت ارسال کنند. همچنین برقراری آموزشهای حضوری بهصورت تدریجی و با اولویتبندی باشد.
وی به وحدت بینبخشی در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: ایجاد وحدت رویه بین کارکنان، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان باید جدی گرفته شود. حضور اعضای هیئتعلمی بهصورت پررنگ و جدی پیگیری شود. از پتانسیل دانشجویی کانونهای صنفی، انجمنهای علمی، تشکلهای بسیجی و فرهنگی استفاده شود و بحث اصلی آموزشهای حضوری بر مبنای پیشگیری؛ پیشگویی و پیشبینی باشد. همچنین تمهیدات حقوقی حضور دانشجویان نیز تدوین شود.
زلفیگل با اشاره به لزوم برنامهریزی برای دانشجویان نو ورود، یادآور شد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی برگزار شود.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه اجرای طرحهای بین دانشگاهی موجب تقویت روحیه کار تیمی میشود، گفت: باید سازوکاری برای توسعه همکاریهای دانشگاههای بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد کنیم. برای اجرای این طرحها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همچنین تلاش کنیم که مراکز رشد، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.
زلفیگل با اشاره به تجارب ارزشمند بهدستآمده در دوران کرونا در زمینه آموزشهای الکترونیک، گفت: برنامهریزی برای آموزش ترکیبی و بهرهمندی از تجربه بهدستآمده موجب خواهد شد، آموزشهای حضوری با بستههای آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/